Training Gespreksvoering bij de Meldcode
Leerdoelen:
Deelnemers:
- kennen verschillende gesprekstechnieken voor het bespreekbaar maken van signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling;
- kennen eigen uitdagingen en valkuilen bij het bespreekbaar maken van signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling;
- hebben de benodigde vaardigheden om de verworven kennis toepassen op hun eigen casuïstiek.
Beginvoorwaarden:
Deelnemers:
- hebben aantoonbaar voldoende basiskennis van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, bijvoorbeeld doordat zij de eerste module van de training Huiselijk Geweld en Kindermishandeling gevolgd hebben;
- zijn bereid actief deel te nemen aan de oefeningen en werkvormen;
- zijn bereid om eigen emoties te erkennen;
- kunnen en willen kritisch reflecteren;
- zullen het vertrouwen en de veiligheid binnen de trainingsgroep behouden;
- zijn bereid eigen casuïstiek in te brengen.
Programma:
- Huiselijk geweld en kindermishandeling neerzetten als publieke zaak: “Het raakt ons allemaal”
- Inventarisatie knelpunten gespreksvoering
- Inventarisatie casuïstiek
- Oefen met verschillende gesprekstechnieken (met acteur) (o.a. transparante gespreksvoering en motiveringstechnieken)
- Oefenen met verschillende vraagstellingen (met acteur) (o.a. inzichtgevende vragen, circulaire vragen en vragen gericht op verantwoordelijkheid nemen)
Doelgroep:
Professionals in de sectoren (jeugd)gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, politie en justitie, die gesprekken voeren in het kader van de meldcode.
Maatwerk:
De training wordt zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep waarmee de deelnemers werken, bijvoorbeeld partners, kinderen, ouderen, mensen met LVB, plegers/daders, etc. Verder wordt in de training gewerkt met casuïstiek ingebracht door de deelnemers.
Tijdsuur/Studiebelasting:
1 dag; 6 uur