Training Schadelijke Traditionele Praktijken
Leerdoelen:
Deelnemers:
- hebben kennis van en inzicht in schadelijke traditionele praktijken;
- zijn zich bewust van de eigen houding en visie ten aanzien van schadelijke traditionele praktijken en de invloed hiervan op hun handelen in de dagelijkse praktijk
- kunnen signalen van schadelijke traditionele praktijken herkennen;
- kunnen signalen van schadelijke traditionele praktijken bespreken en weten professioneel om te gaan met veiligheidsrisico's;
- kunnen de meldcode inzetten bij vermoedens van schadelijke traditionele praktijken, rekening houdend met de speciale veiligheidsaspecten;
- kennen het belang van samenwerken en netwerken;
- hebben de benodigde vaardigheden om de verworven kennis toepassen op hun eigen casuïstiek.
Beginvoorwaarden:
Deelnemers:
- hebben aantoonbaar voldoende basiskennis van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, bijvoorbeeld doordat zij de eerste module van de training Huiselijk Geweld en Kindermishandeling gevolgd hebben;
- zijn bereid actief deel te nemen aan de oefeningen en werkvormen;
- zijn bereid om eigen emoties te erkennen;
- kunnen en willen kritisch reflecteren;
- zullen het vertrouwen en de veiligheid binnen de trainingsgroep behouden;
- zijn bereid eigen casuïstiek in te brengen.
Programma:
- Achtergrondinformatie over schadelijke traditionele praktijken
- Vormen van schadelijke traditionele praktijken aan de hand van casuïstiek
- Bewustwording eigen normen en waarden ten aanzien van schadelijke traditionele praktijken
- Signalen van schadelijke traditionele praktijken
- Het gebruik van de meldcode bij een vermoeden van schadelijke traditionele praktijken
- Bespreken van praktijksituaties
- Het belang van samenwerken en netwerken
- Kennisuitwisseling vanuit de verschillende professionals
Doelgroep
Professionals die in hun werk te maken kunnen krijgen met schadelijke traditionele praktijken, zoals jeugdzorg, (geestelijke) gezondheidszorg, (school)maatschappelijk werk, reclassering, vrouwenopvang, docenten, politie etc.
Maatwerk
De training wordt zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep waarmee de deelnemers werken, bijvoorbeeld partners, kinderen, ouderen, mensen met LVB, plegers/daders, etc. Verder wordt in de training gewerkt met casuïstiek ingebracht door de deelnemers.
Tijdsduur/Studiebelasting
1 dag; 6 uur begeleid + 2 uur onbegeleid (toets)
Accreditatie:
- Registerplein (ID309554): 8 registerpunten voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde professionals.
- SKJ (SKJ208918): 6,6 punten voor SKJ geregistreerde jeugd- en gezinsprofessionals in de categorie Formeel leren – Training.