Training Kinderen bij Vechtscheiding
Leerdoelen:
Deelnemers:
- zijn zich bewust van hun attitude bij het onderwerp vechtscheidingen;
- kennen de achtergronden van het ontstaan van vechtscheidingen;
- kennen de dynamiek van vechtscheidingen en de gevolgen voor de betrokkenen;
- kunnen signalen van vechtscheidingen herkennen, deze in kaart brengen en bespreken met de betrokkenen;
- kennen interventies die ingezet kunnen worden bij vechtscheidingen;
- zijn in staat casuïstiek van vechtscheidingen te analyseren en adequaat aan te pakken eventueel met behulp van samenwerking met anderen.
Beginvoorwaarden:
Deelnemers:
- hebben aantoonbaar voldoende basiskennis van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, bijvoorbeeld doordat zij de eerste module van de training Huiselijk Geweld en Kindermishandeling gevolgd hebben;
- zijn bereid actief deel te nemen aan de oefeningen en werkvormen;
- zijn bereid om eigen emoties te erkennen;
- kunnen en willen kritisch reflecteren;
- zullen het vertrouwen en de veiligheid binnen de trainingsgroep behouden;
- zijn bereid eigen casuïstiek in te brengen.
Programma:
- Introductie en kennismaking
- Bewustwording (wat is mijn attitude bij het onderwerp)
- Kader (theorie) vechtscheiding:
- Cijfers
- Maatschappelijke en juridische context
- Dynamiek van een vechtscheiding
- Typen en kenmerken vechtscheidingen
- Gevolgen en risicofactoren kinderen
- Signaleren (Meldcode)
- Bespreekbaar maken van signalen
- Interventies:
- Spiraal van de opvoeding
- Kindposities
- Genogram
- Samenwerken
- Casuïstiek
- Tips en tops
- Sociale kaart
Doelgroep:
Professionals die in hun werk te maken (kunnen) krijgen met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling en/of een rol spelen in de aanpak van deze problematiek. Het gaat hierbij met name om professionals in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie.
Maatwerk:
De training wordt zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep waarmee de deelnemers aan de training werken, bijvoorbeeld partners, kinderen, ouderen, mensen met LVB, plegers/daders, etc. Verder wordt in de training gewerkt met casuïstiek ingebracht door de deelnemers.
Tijdsduur/Studiebelasting:
1 dag; 6 uur